Nasza strona używa "ciasteczek" (cookies). Dzięki temu działa lepiej. Korzystając nadal z naszej strony bez dokonywania zmian w ustawieniach przeglądarki wyrażasz na to zgodę. Dowiedz się więcej o polityce prywatności.

Publiczna Szkoła Podstawowa
im. B.Koraszewskiego
ul. Szkolna 6
46-060 Prószków 
77 46 48  083
pspproszkow@poczta.onet.pl

 

20 Kwietnia 2020

Jak zorganizować dziecku przestrzeń do nauki?

Choć może się wydawać, że dziecku do nauki wystarczy kawałek stołu i krzesło, warto wziąć pod uwagę, aby przestrzeń do nauki była ergonomiczna. Wygodne krzesło i biurko dostosowane do potrzeb dziecka sprawią, że nauka będzie przebiegała w bardziej komfortowych warunkach.

Nieprawidłowa pozycja przy biurku może prowadzić do nabytych wad postawy. Dlatego bardzo ważne jest zapewnienie ergonomicznego stanowiska do pracy.

komputer

Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu, jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą?

https://www.puchatek.pl/jak-zorganizowac-dziecku-przestrzen-do-nauki/

https://www.doz.pl/czytelnia/a12646-Prawidlowa_postawa_ucznia_przy_biurku

https://tylkodlamam.pl/jak-motywowac-ucznia-do-nauki/

07 Kwietnia 2020

Całodobowe bezpłatne linie wsparcia psychologicznego

Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych prowadzi dwie CAŁODOBOWE, BEZPŁATNE linie wsparcia. Pod telefonem i mailem dyżurują wykwalifikowani psychologowie, którzy przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu są gotowi do wysłuchania, zrozumienia i akceptacji.

Więcej informacji na stronie http://www.itaka.org.pl/archiwum-aktualnosci/calodobowe-bezplatne-linie-wsparcia-fundacji-itaka/

Potrzeba bycia wysłuchanym nie ma wieku

Sytuacja związana z epidemią koronawirusa COVID – 19 powoduje, że do minimum ograniczyliśmy kontakty społeczne, dzieci uczą się w domach, a rodzice pracują zdalnie. Niestety, izolacja często doprowadza do frustracji, stresu i zwiększa poczucia lęku. Nie wiemy, jak będzie wyglądało nasze życie w kolejnych tygodniach i miesiącach.

01 Kwietnia 2020

Ministerstwo Zdrowia

Więcej informacji na stronie Ministerstwa Zdrowia  https://www.gov.pl/web/koronawirus/porady

 

 

30 Marca 2020

Konsultacje -Poradnie Psychologiczno- Pedagogiczne

Możliwość konsultacji dla uczniów, rodziców i nauczycieli świadczonych telefonicznie przez specjalistów poradni psychologiczno-pedagogicznych

Drodzy Uczniowie, Szanowni Państwo

W związku z rozprzestrzenianiem się na terytorium Polski koronawirusa SARS-CoV-2, Opolski Kurator Oświaty  informuje, że poradnie psychologiczno-pedagogiczne udzielają specjalistycznego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom, zgodnie z rejonem ich działania.

Zachęcamy do korzystania z dodatkowych materiałów umieszczonych na stronach internetowych tych placówek oraz z profesjonalnej wiedzy i doświadczenia specjalistów zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Dyżury telefoniczne publicznych Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznych funkcjonujących na terenie woj. opolskiego, dla
uczniów, rodziców, dyrektorów, nauczycieli

1. Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Niemodlinie

30 Marca 2020

Poradnik Ministerstwa Edukacji Narodowej

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało poradnik "Kształcenie na odległość".

Poradnik  zawiera wskazówki dla uczniów, rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół.

https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-na-odleglosc--poradnik-dla-szkol

Minister Edukacji zwraca się do uczniów:

Drogi Uczniu!

Szkoła, do której uczęszczasz, dostosowując się do sytuacji związanej z ogłoszonym stanem epidemii. Dyrektor szkoły organizuje cały proces nauczania na odległość, a nauczyciele przygotowują dla Ciebie materiały i aktywności. To jest czas, gdy umiejętności, które nabyłeś samodzielnie, korzystając np. z serwisów społecznościowych na smartfonie, tablecie, komputerze lub w szkole podczas lekcji informatyki, mogą wprowadzić Cię na wyższy poziom wykorzystania nowoczesnych technologii. Jeśli masz jakiekolwiek trudności, np. z dostępem do sygnału internetu, skontaktuj się ze szkołą (np. telefonicznie) – poinformuj ją o swoich problemach.

Przeczytaj nasze porady.

Pomogą Ci one efektywnie uczyć się i rozwijać swoje zainteresowania:

30 Marca 2020

Kontakt z pedagogiem

Kontakt z pedagogiem szkolnym możliwy jest  za pośrednictwem komunikatora internetowego Skype. W celu nawiązania połączenia wystarczy wpisać w wyszukiwarce kontaktów: Monika Kowalczyk lub m.kowalczyk@pspproszków.pl
Dostępna jestem  online od poniedziałku do piątku w godzinach od 16.00 do 18.00.
Aktualne są również dotychczasowe formy kontaktu za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub mailowo: 
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Monika Kowalczyk -pedagog

17 Lutego 2012

Dojrzałość szkolna sześciolatków

CO POWINIEN UMIEĆ SZEŚCIOLATEK IDĄC DO SZKOŁY:

07 Grudnia 2011

METODA WARNKEGO

Na VI Forum SU opiekunowie zapoznali się z najnowszą metodą terapii dysleksji. Metoda Warnkego odwołuje się do zalet nieświadomego przetwarzania informacji i trenuje funkcje na podstawowym poziomie kompetencji językowych. Trening poprzedza diagnoza poziomu funkcji odpowiedzialnych za sukcesy lub porażki w czytaniu i pisaniu. Pozwala ona na opracowanie odpowiedniego do wieku planu terapii. Terapia odbywa się przy wykorzystaniu specjalistycznego sprzętu medycznego. Przybiera jednak formę zabawy.

Efektywność terapii potwierdzają liczne badania naukowe. Sama metoda stosowana jest przez wielu specjalistów za granicą. W naszym kraju nie jest jeszcze wystarczająco rozpowszechniona.

Informacje na temat terapii w Opolu można uzyskać na stronie www.clipp.pl


07 Grudnia 2011

FORUM SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH

Już po raz szósty młodzi samorządowcy zjechali do naszej szkoły, by podzielić się swoimi pomysłami. W tym roku przyjechali reprezentanci szkoły podstawowej z Dobrzenia Wielkiego, Ochódz, Komprachcic, Ligoty Prószkowskiej, Boguszyc, Złotnik i Zimnic Wielkich.

W pierwszej części spotkania uczniowie wraz z opiekunami intensywnie pracowali nad prezentacją samorządu z ich szkoły. Tradycyjnie już część ta owocuje ciekawymi propozycjami działań. Po przerwie uczniowie uczestniczyli w warsztatach, podczas których ćwiczyli umiejętności niezbędne w działaniach samorządowców. Opiekunowie w tym czasie mieli okazję zapoznać się z najnowszą metodą terapii dysleksji – metodą Warnkego.

W tym roku uczestnicy nie wybierali zadań na bieżący rok szkolny. Każdy mógł zabrać te pomysły, które najbardziej go zainteresowały.

Cieszymy się, że Forum stanowi dla was ważne źródło inspiracji.

Czekamy na Was i Wasze pomysły w przyszłym roku.

Aneta Nocoń, Violetta Stasiak-Ogonowska


22 Września 2011

Metoda Warkego

„Zaburzenia centralnego przetwarzania są odpowiedzialne za problemy w uczeniu się"

To krótkie wprowadzenie zostało opracowane w celu przekazania podstawowych informacji na temat dysleksji, nie tylko zaniepokojonym rodzicom, ale także wszystkim tym, którzy interesują się tym problemem.

Problem

Ok 10 – 15% dzieci w wieku szkolnym każdego roku przejawia poważne problemy w uczeniu się, mimo przeciętnej lub nawet wysokiej inteligencji. W większości przypadków problemy mają charakter specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Powszechne doświadczenie pokazuje, że nie ma większego sensu powtarzanie codziennie tych samych ćwiczeń czytania i pisania, mając nadzieję, że problem rozwiąże się sam. Można by to porównać do trenera, który obciąża ćwiczeniami kontuzjowanego atletę, zamiast pozwolić mu wyzdrowieć. Oczywiście, żaden odpowiedzialny trener tak by nie postąpił.

W ostatnich latach, mimo podejmowanych prób zbadania tego problemu wydawało się, że znalezienie prawdziwej przyczyny deficytów w uczeniu się nie będzie możliwe. Naukowcy różnych specjalności postawili sobie za cel odkrycie jednej przyczyny. W czasie ostatnich kilku lat, coraz więcej danych wskazywało na to, że przyczyną wspomnianych zaburzeń są deficyty w zakresie centralnego przetwarzania spostrzeżeń, które normalnie przebiegają automatycznie. Kiedy automatyzacja nie jest prawidłowa, osoby cierpiące z powodu tych deficytów zaczynają rozwijać strategie kompensacyjne. Takie strategie pochłaniają mnóstwo energii. Większość dzieci z trudnościami w uczeniu się jest kompletnie wyczerpanych na długo przedtem, zanim się skończy dzień szkolny, ponieważ większość energii jest zużywana na niepotrzebną kompensację.

W ostatnich 15 latach ekspert komunikacji, Fred Warnke, opracował metodę wykrywania i treningu tych deficytów. Obecnie metoda ta jest stosowana przez niemal 1000 terapeutów w Niemczech, Austrii i Szwajcarii.

Głównym założeniem metody jest to, że dzieci cierpiące z powodu trudności w nauce, są niezdolne do zapamiętania wzorców dźwiękowych tych słów, które słyszały we wczesnym okresie swojego życia. Ponieważ nie wiedzą, jakie jest właściwe „brzmienie” słowa, nie wiedzą też, z jakich liter i głosek powinno się ono składać. Wiele dzieci rozwija w to miejsce różne inne sposoby czytania: próbują rozpoznawać słowa tuż po ich pojawieniu się – postrzegają słowa jak obrazki. Czyniąc to, są niezdolne do rozpoznania – i nauczenia się – wewnętrznej struktury słowa (metody podziału słowa na głoski i przypisania im liter). I w tym właśnie może pomóc metoda Warnkego.

Diagnoza

Przy testowaniu centralnego przetwarzania sygnałów spostrzeżeniowych bardzo ważne jest sprawdzenie tak wielu funkcji, jak to tylko możliwe w stosunkowo krótkim czasie. Ma to na celu kontrolę zakresu, w jakim funkcje te są zautomatyzowane, a także uniknięcie błędów spowodowanych przez niewłaściwe odpowiedzi zmęczonego dziecka. Za pomocą metody Warnkego można w atmosferze zabawy szybko sprawdzić czternaście różnych funkcji. Następnie dane te mogą być porównane ze standardowymi danymi innych dzieci, w celu znalezienia odchyleń lub nieprawidłowości.

Trening

Trening, który także został opracowany przez Freda Warnke, jest oparty na trzech założeniach:

1) Automatyzacja przetwarzania spostrzeżeń w obszarze słuchu, wzroku i zdolności motorycznych.

Tak długo, jak występuje deficyt w centralnym przetwarzaniu spostrzeżeń, nie ma większego sensu wykonywanie coraz większej liczby ćwiczeń w czytaniu i pisaniu, ponieważ podstawowe uwarunkowania procesu uczenia się są dla ćwiczącego niedostępne. Innymi słowy: musi najpierw zostać usprawniona i zautomatyzowana szybkość przetwarzania. Można tego dokonać za pomocą małego elektronicznego narzędzia, jakim jest „Brain-Boy Universal”. Urządzenie zawiera zestaw programów treningowych przypominających gry, które usprawniają siedem podstawowych funkcji przetwarzania spostrzeżeń w odniesieniu do zmysłu słuchu, wzroku i funkcji ruchowych. Wystarczy kilka miesięcy treningu, aby już uzyskać znaczną poprawę.

2) Automatyzacja koordynacji półkul mózgowych

Podczas procesu uczenia się, jak czytać i pisać, obie półkule mózgowe muszą ściśle ze sobą współpracować. Koordynacja pomiędzy obiema półkulami odbywa się przy udziale ciała modzelowatego (corpus callosum), struktury nerwowej, która umożliwia to połączenie. W większości przypadków dysleksji ten szlak nerwowy nie działa właściwie. W celu usprawnienia funkcji ciała modzelowatego Fred Warnke opracował specjalny trening zwany „Treningiem lateralnym”. Podczas tego treningu dziecko słyszy z jednej strony słuchawek głos wzorcowy (z płyty CD) oraz synchronicznie słyszy swój własny głos po drugiej stronie.

Specjalistyczne urządzenie elektroniczne sprawia, że głos przemieszcza się pomiędzy dwiema stronami. Podobnie jak słońce i księżyc, dwa głosy stale zmieniają swoją pozycję nie spotykając się przy tym wcale. Tym samym percepcja dziecka musi stale być świadoma kierunku, z którego dobiega jego głos. Regularny trening lateralny przyczynia się do lepszej synchronizacji obu półkul przez aktywowanie istniejących, ale nieaktywnych włókien nerwowych, w stosunkowo krótkim czasie.

3) Rozwój i automatyzacja „Wzrokowego języka”

Jak zaznaczono wcześniej, dzieci, które wykazują trudności w czytaniu i pisaniu, często mają mgliste pojęcie o tym, jak prze głoskować dane słowo. Można to także poprawić za pomocą tzw. „literowania wzrokowego”. Trening ten pomaga dziecku znaleźć sposób na zapamiętanie tych słów, których wymowa różni się od ich wzrokowego odpowiednika. Bardzo pomocnym narzędziem do tego celu jest program komputerowy Orthofix.

Violetta Stasiak - Ogonowska

www.metodawarnkego.pl

©2017 Publiczna Szkoła Podstawowa w Prószkowie
design code